Це цікаво: башти старого Житомира
Ця романтична колоритна будівля могла бути символом будь-якого провінційного міста, у багатьох провінціях світу.
Водонапірна башта розташована на вулиці Пушкінській/ Нині в частині будівлі розташований ресторан, в кількох кімнатах приймальня водоканалу, основна ж частина башти стоїть пусnою (от тобі і символ).
Водонапірну башту звели на одному із найвищих пагорбів Житомира у 1898 році. Вона стала основою першого централізованого міського водогону, який простягнувся тоді на 2,3 км. Загальна висота башти становила 31 м, вона здіймалася над усією забудовою житомирського середмістя і використовувалася ще і як пожежна каланча - у найвижчій точці башти було споруджено приміщення для чергового, який, у випадку виявлення пожежі, мав включити великий прожектор (живлення на прожектор подавалося з електростанції насосної станції).
На висоті 20 метрів у надбудові було встановлено два баки для води, місткістю по 100 кубів кожен. Це був акумулятор води і регулятор тиску її подачі у водопровід. Свої функції башта перестала виконувати у 1965 році.
Архітекторами водонапірки були Арнольд Енш та Мечислав Лібрович (перший був автором проекту кірхи, про яку ми вже писали). Вони будували башту поряд із театром (нині філармонія), тому розуміли що це не може бути щось банальне. Вийшло зовсім не банальне, тут можна використати одне слово - шедевр.
Приблизно за кілометр від водонапірки, на вулиці 1-го Травня стоїть ще одна цікава башта - пожежна каланча, яку збудували у 1895 році поряд із пожежною станцією. На верхньому майданчику вежі, у приміщенні для чергового (тоді використовували термін "вишковий"), було встановлено дзвін та два ліхтарі - синій та червоний. У випадку виявлення пожежі вишковий дзвонив у дзвін і підпалював червоний ліхтар. Із станції виїжджала пожежна команда на двох кінних бричках. На одній бричці стояла діжка з водою, на іншій - помпа.
В радянський період каланча теж справно виконувала свої функції, як і уся пожежна станція, де замість гужових транспортних засобів почали використовувати автомобілі. Переоснащення і перебудову верхнього поверху каланчі (вона значно зіпсувала загальний вигляд пам'ятки) здійснили у 1970-му році. У 80-ті роки на пожежній станції відкрилася виставка, яка розповідала про важку і небезпечну роботу пожежників. Нині тут музей.
Про архітектора, який звів каланчу у стилі неоготики, нічого не відомо.
Джерело: http://ukrainaincognita.com
Последнее изменение Четверг, 08/09/2016