Аналітик центрального офісу Громадянської мережі ОПОРА: «Ми негативно оцінюємо вплив чинного законодавства на якість виборчого процесу»

  23 жовтня в Житомирі відбулася прес-конференція Громадянської мережі ОПОРА на тему: «Вибори в ОТГ Житомирщини: проміжні результати спостереження».

   Участь в заході взяли  представники ОПОРИ, які розповіли про перебіг виборчої кампанії в країні та, зокрема, про результати спостереження на етапах формування виборчих комісій, утворення округів, висування та реєстрації кандидатів у тринадцяти об’єднаних територіальних громадах Житомирської області, де 29 жовтня відбуватимуться вибори.

  Учасниками прес-конференції були: Олександр Клюжев, аналітик центрального офісу Громадянської мережі ОПОРА і Тарас Чмут, координатор громадського спостереження ОПОРИ за виборами у Житомирській області. Зазначимо, що під час заходу йшлося також про головні тенденції виборчої кампанії, порушення, виявлені спостерігачами ОПОРИ, та можливі проблеми в день виборів.

  Вже 29 жовтня 2017 року у всіх підконтрольних регіонах України відбудуться вибори у 201 об’єднаній територіальній громаді. Офіційно виборчий процес розпочався 9 вересня і охоплює 13 громад Житомирської області: Радомишльської та Овруцької міських, Ємільчинської, Любарської та Пулинської селищних, а також вісім сільських: Брониківської, Піщівської, Словечанської, Курненської, Мартинівської, Соколівської, Глибочицької та Оліївської об’єднаних територіальних громад.         

  «Громадянська мережа ОПОРА з самого початку здійснює моніторинг: наші довготермінові спостерігачі працюють в кожному регіоні України і охоплюють своєю діяльністю кожну територіальну громаду. Станом на сьогоднішній час є деякі тенденції, які я хотів би презентувати.    Якщо говорити про один із найбільших вигуків для цього виборчого процесу, в межах тих виборів, які відбуваються, і голосування, яке заплановане на 29 жовтня, то ми негативно оцінюємо вплив чинного законодавства на якість виборчого процесу.

  Ключовою проблемою є правова невизначеність значної частини процедур, що стосуються як утворення виборчих комісій, так і реєстрації кандидатів та інших виборчих процедур. Крім неякісних, двозначних, нечітких норм, які порушують принцип законності і не є однозначними для суб’єктів виборчого процесу, є ще й питання, що стосуються безпосередньо об’єднання територіальних громад. Наприклад, право територіальних громад об’єднуватися в суміжних районах не знайшли своє відображення в ЗУ “Про вибори народних депутатів України”. Зокрема, виборчі комісії зіштовхувалися з необхідністю оцінки: які місцеві організації політичних партій можуть подавати кандидатури до виборчих комісій, які місцеві організації політичних партій в умовах створення громад із суміжних районів мають висувати кандидатів. І тільки завдяки тому, що в значній кількості громад виборча кампанія не є надмірно конфліктною, вдалося уникнути значних юридичних казусів чи протистоянь, які б поставили під сумнів можливість стабільної організації виборчого процесу. Правова невизначеність є ще й до інших процедур, не лише в тих громадах, які утворені з суміжних районів», — акцентував Олександр Клюжев.

  Варто зазначити, що виборчий процес на Житомирщині розпочався з процедурних порушень щодо складу комісій та проведення жеребкування під час формування Пулинської та Ємільчинської територіальних виборчих комісій. Під час формування Пулинської  селищної виборчої комісії Пулинського району Житомирської області було зроблено 10 подань від представників місцевих організацій політичних партій, що мають фракції у Верховній Раді, та 4 подання від місцевих організацій політичних партій. Не зважаючи на те, що сумарна кількість подань складала 14, голова Пулинської районної виборчої комісії внесла подання на ще одного члена комісії — з власної ініціативи. Таким чином порушено частину 17 статті 22 Закону «Про місцеві вибори», відповідно до якої голова комісії може робити подання членів комісії у випадку, коли немає мінімального складу в 9 осіб.

  При формуванні Ємільчинської селищної виборчої комісії Ємільчинського району Житомирської області було отримано 18 подань (12 від представників політичних партій, що мають парламентські фракції та 6 від місцевих осередків політичних партій). Однак, в порушення порядку формування Ємільчинською районною виборчою комісією прийнято рішення про включення до складу селищної комісії поза жеребкуванням представника політичної партії «Українське об’єднання патріотів — УКРОП» (яка стала секретарем Ємільчинської селищної комісії), а інше заповнити шляхом жеребкування між іншими 5 кандидатами.

  «Крім того, на посаду голови Ємільчинської селищної ради об’єднаної територіальної громади зареєстровано лише одного кандидата — чинного голову селищної ради Сергія Волощука, який балотується як кандидат від політичної партії “Блок Петра Порошенка”. Подань від інших кандидатів на пост голови ОТГ територіальна комісія не отримувала», — зауважив Тарас Чмут.

  «Відповідно до частини 8 та 9 статті 85 ЗУ “Про місцеві вибори”, якщо голосування проводиться по одному кандидату, то він вважається обраним, якщо за нього подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні», — пояснює Тарас Чмут.

  Під час реєстрації кандидатів у Радомишльській та Овруцькій територіальних виборчих комісіях відхилили подання на шістьох потенційних кандидатів у депутати до місцевих рад. У Радомишльській міській виборчій комісії відхилили п’ять подань: чотири з них від районної організації Радикальної партії Олега Ляшка та одне від районної організації політичної партії «Громадський рух “Народний контроль”». Причиною відхилення в обох випадках була відсутність заяв та згоди на балотування до місцевої ради. У Овруцькій міській виборчій комісії відхилили одного потенційного кандидата від Всеукраїнського об’єднання «Свобода», також у зв’язку з  відсутністю повного комплекту реєстраційних документів.

  Координатор громадського спостереження розповів: «Було також ускладнено подання документів на членів дільничих виборчих комісій. Чотири районних виборчі комісії: Житомирська, Любарська, Новоград-Волинська, Ємільчинська, які відповідають за проведення виборів у шести ОТГ,  у суботу, 7 жовтня, або не працювали, або працювали лише до обіду. А 8 жовтня — останній день, коли кандидати у депутати до рад ОТГ могли робити подання на своїх представників у дільничих виборчих комісіях».

  Варто зазначити, що в Житомирській області було утворено 273 виборчі комісії. ОПОРА проаналізувала керівний склад. Більшість посад отримали претенденти від місцевих організації ВО «Батьківщина» — 205; представникам «Блоку Петра Порошенка “Солідарність”» дісталося 203 посади; 102 місця у керівному складі ДВК обіймають особи, включені за поданням голів районних виборчих комісій.   

  Відзначимо, що в Громадянській мережі ОПОРА працює «гаряча лінія», на яку можна звертатися в разі виникнення проблем чи потреби консультацій щодо виборів — (044) 591‒44‒44 (вартість дзвінків згідно з тарифами вашого оператора). До того ж, важливу інформацію можна дізнаватися й зі сторінки ОПОРИ у Facebook.

  Свої контакти надав і Тарас Чмут, до якого можна звертатися у разі виникнення питань щодо виборів у Житомирській області або ж за коментарями. Номер телефону координатора громадського спостереження ОПОРИ за виборами у Житомирській області:
тел. +380 (98) 829‒62‒64.

E-mail: Адрес электронной почты защищен от спам-ботов. Для просмотра адреса в вашем браузере должен быть включен Javascript.

Катерина Дейнека

Новини Житомира

 

Авторизуйтесь, чтобы получить возможность оставлять комментарии

ОСТАННІ КОМЕНТАРІ

 

 

 

 

 

 

 

 

Погода
Погода в Житомире

влажность:

давление:

ветер:

Go to top
JSN Time 2 is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework